Anasayfa » Muhteşem Yapılar » Manş Tüneli

Manş Tüneli

29 Ekim 2012  |  Yazar: Aykut ÖZDEMİR  |  2 Yorum  |  23.505 kez okundu
Facebook'da Paylaş Twitter'da Paylas FriendFeed'de Paylaş


Muhteşem Yapılar serimizde bu defa sırada,  kullanılan yüksek teknolojisi, sıradışılığı ile  kendisinden” Extreme Engineering” olarak söz ettirmiş mühendislerin modern dünyanın 7 harikasından birisi olarak nitelendirdikleri var.

Manş Denizi’nin tebeşir kayalarından oluşan tabanında, tünel açılabilmesinin kolay olduğunu düşünen bir Fransız mühendis, Dover Boğazı’nda bir tünel yapılmasını teklif etti (1802). Teklif Napolyon tarafından da beğenildi fakat savaş nedeni ile askıya alındı. Benzer öneriler 19. yy boyunca gündeme geldi. 1880’lerin başında, bazı özel kuruluşlar iki kıyı arasında bir demiryolu tüneli yapmak için kazılara başladı ancak bu kez de, basının bu tünel için İngiltere’nin güvenliğini tehdit etmesi yönündeki karalama kampanyaları nedeni ile kazı durduruldu. Fransız ve İngiliz hükümetleri 1960’ların ortasında tünelin yapılması için tekrar masaya oturdular ancak yüksek maliyet sebebiyle bu girişim yine sonuçsuz kaldı. Bu süreçte tünelin iki taraftan 2.4 km lik kısmı kazılmıştı. .Tünel en son 1986 da tekrar gündeme geldi. Maliyet, Fransız ve İngiliz firmalarından meydana gelen şirketler birliği ile, bankalardan büyük miktarda borç alınarak karşılandı. 6 Mayıs 1994’de, Dover(İngiltere) ile Calais’yi(Fransa) bağlayan 50.5 km( su altındaki uzunluk 38 km) uzunluğundaki tünel açıldı.

Projede yaklaşık 14000 işçi ve mühendis çalıştırılmış, milyonlarca metrik tonluk taş, toprak ve çamurun atılması için kazı makinaları kullanılmıştır. Proje maliyeti 21 milyar $ dır. İki kazıcı ile kanalın iki ucundan kazılmaya başlanmıştır. Bu kazıcılar lazer ışınları yardımı ile yönlendirilmiştir.  Tünelin en alçak noktası deniz yüzeyinden 100 m aşağıdadır. Tünel sayesinde iki şehir arası yolculuk süresi, hızlı trenler ile 20 dakikaya kadar düşmüştür. Proje ömrü 120 yıl olarak belirlenmiş, sonradan onarımı çok zor olacağı için yüksek kaliteli malzemeler kullanılmıştır. İngiltere için Avrupa’ya bir bağlantı olduğundan tünele de denmektedir.

Toplam 3 tünel bulunmaktadır. Bunlardan ikisi tren yolu olarak kullanılmakta ve 7.6 m genişliğe sahiptir. Ortadaki tünel ise acil durumlar,  bakım ve havalandırma gibi ihtiyaçlar için kullanılmakta olup 4.8 m genişliğindedir.

 

Bu gibi pek çok inşaatta kullanılan, tünel açma makinası diye bilinen ( Tunnel Boring Machine) hakkında detaylı bilgi almak için tıklayıınız : TBM

 

Manş Tüneli Fotoğrafları:

 

 

 

 

 

:

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...


Bunlar İlginizi Çekebilir

Etiketler: , , , , ,
avatar

Aykut ÖZDEMİR

http://www.aykutozdemir.com.tr 1989 yılında Pazarcık'ta dünyaya geldim. 2007 Kuleli Askeri Lisesi, 2012 Yıldız Teknik Üniversite'sinden mezun oldum. İnşaat mühendisi olarak çalışmaktayım. Boş zamanlarımda futbol, satranç, masa tenisi, yüzme, web tasarım, balıkçılık ve amatör şiir yazımı gibi hobiler ile zamanımı değerlendiriyorum. Beni takip ettiğiniz için teşekkürler.

2 Yorum »

Bu yazı hakkında birşeyler demek ister misiniz?

RSS üzerinden bu yazıya yapılan yorumları takip edin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir.

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>