Kapat
Muhteşem Yapılar 38.448 2

Manş Tüneli

Muhteşem Yapılar serimizde bu defa sırada,  kullanılan yüksek teknolojisi, sıradışılığı ile  kendisinden” Extreme Engineering” olarak söz ettirmiş mühendislerin modern dünyanın 7 harikasından birisi olarak nitelendirdikleri Manş Tüneli var.

Manş Denizi’nin tebeşir kayalarından oluşan tabanında, tünel açılabilmesinin kolay olduğunu düşünen bir Fransız mühendis, Dover Boğazı’nda bir tünel yapılmasını teklif etti (1802). Teklif Napolyon tarafından da beğenildi fakat savaş nedeni ile askıya alındı. Benzer öneriler 19. yy boyunca gündeme geldi. 1880’lerin başında, bazı özel kuruluşlar iki kıyı arasında bir demiryolu tüneli yapmak için kazılara başladı ancak bu kez de, basının bu tünel için İngiltere’nin güvenliğini tehdit etmesi yönündeki karalama kampanyaları nedeni ile kazı durduruldu. Fransız ve İngiliz hükümetleri 1960’ların ortasında tünelin yapılması için tekrar masaya oturdular ancak yüksek maliyet sebebiyle bu girişim yine sonuçsuz kaldı. Bu süreçte tünelin iki taraftan 2.4 km lik kısmı kazılmıştı. .Tünel en son 1986 da tekrar gündeme geldi. Maliyet, Fransız ve İngiliz firmalarından meydana gelen şirketler birliği ile, bankalardan büyük miktarda borç alınarak karşılandı. 6 Mayıs 1994’de, Dover(İngiltere) ile Calais’yi(Fransa) bağlayan 50.5 km( su altındaki uzunluk 38 km) uzunluğundaki tünel açıldı.

Projede yaklaşık 14000 işçi ve mühendis çalıştırılmış, milyonlarca metrik tonluk taş, toprak ve çamurun atılması için kazı makinaları kullanılmıştır. Proje maliyeti 21 milyar $ dır. İki kazıcı ile kanalın iki ucundan kazılmaya başlanmıştır. Bu kazıcılar lazer ışınları yardımı ile yönlendirilmiştir.  Tünelin en alçak noktası deniz yüzeyinden 100 m aşağıdadır. Tünel sayesinde iki şehir arası yolculuk süresi, hızlı trenler ile 20 dakikaya kadar düşmüştür. Proje ömrü 120 yıl olarak belirlenmiş, sonradan onarımı çok zor olacağı için yüksek kaliteli malzemeler kullanılmıştır. İngiltere için Avrupa’ya bir bağlantı olduğundan tünele Eurotunnel de denmektedir.

Toplam 3 tünel bulunmaktadır. Bunlardan ikisi tren yolu olarak kullanılmakta ve 7.6 m genişliğe sahiptir. Ortadaki tünel ise acil durumlar,  bakım ve havalandırma gibi ihtiyaçlar için kullanılmakta olup 4.8 m genişliğindedir.

 

Bu gibi pek çok inşaatta kullanılan, tünel açma makinası diye bilinen TBM ( Tunnel Boring Machine) hakkında detaylı bilgi almak için tıklayıınız : TBM

 

Manş Tüneli Fotoğrafları:

 

 

 

 

 

Manş Tüneli Video:

“Manş Tüneli” üzerine 2 yorum

  1. EMRE ZENGİN dedi ki:

    Meslektaşlarımın kendi bloglarında böyle paylaşımlarda bulunması çok güzel Dost sitelerime ekledim sizi :)

    1. Aykut ÖZDEMİR dedi ki:

      Teşekkür ederim Emre Bey, beğeninize sevindim.

Bir Cevap Yazın