Padişah 2. Abdülhamit döneminde, İtalyan mimar Mondrakol tarafından İstanbul Boğazı için köprü projesi hazırlanmıştır. Fakat maket çizimleri dahi yapılan bu ilk köprü projesi 2. Abdulhamit tarafından beğenilmeyince inşaatına izin verilmemiştir. Köprünün yapım fikri, 93 Harbi olarak da bilinen 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı sırasında ortaya çıkıyor. Almanların İstanbul-Bağdat Demiryolu’nu yapımı sırasında tekrar gündeme geliyor. Osmanlı arşivlerindeki ‘Y.A.Hus 411/174’ numaralı belgede, Sadrazam Sait Paşa projeyi anlatan dilekçeyi 6 teşrin-i evvel 1316’da (6 Ekim 1901) üst yazı ile padişaha sunuyor. Yazıda proje tüm detaylarıyla anlatılıyor.
İşte İlk Köprü Projesinin Detayları
Proje İstanbul-Bağdat Demiryolu ile Güney Avrupa ve Avrupa’nın merkezinin birleştirilmesini hedeflemekteydi. Boğazın en dar olduğu, şu an Fatih Sultan Mehmet Köprü’sünün bulunduğu Rumeli Hisarı ile Anadolu Hisarı arasına yapılacağı belirtiliyordu.
Köprünün Mimarisi ise şöyle anlatılıyordu
”İki yakanın arası 600 metre. Projede üç asma köprü olacak ve bu gayet heybetli bir manzara kazanacak. Büyük binanın ortaları minareler ve özel kubbelerle süslenecek. Son direklere çelik kablolar çekilecek, kubbelerden her birinin kaidesi granit olacak. Köprünün ayaklarının altı, taarruzdan korunmuş şekilde oluşturulacak. Yüksek kuleler, 15 fenerle ışıklandırılacak. Ayrıca kubbeler, çini ve yaldız tuğralarla süslenecek. Köprünün yüksekliği altından büyük bir geminin geçebileceği şekilde inşa edilecek. Kulelerin arasından da tren geçecek.”
yapisal.net
Belkide bir boşluğu dolduruyorsunuz.Memleket mutlaka Asri ve Medeni olacaktır.Diyen Atatürk ün dediği gibi,yeniliklere açık ve teşvik eder hoşuma gider.bir İnşaat Mühendisi olarak İnşaat Bloğu nu beğeniyor ve taktir ediyorum…