1. Ana Sayfa
  2. İnşaat Teknolojileri
  3. Bina Kimlik Sistemi Nedir, Nasıl Alınır, Ne İşe Yarar?

Bina Kimlik Sistemi Nedir, Nasıl Alınır, Ne İşe Yarar?

bina kimlik sistemi nedir bina kimlik belgesi nasıl alınır


Ülkemizin deprem bölgesi olduğu gerçeğini ne yazık ki acı şekilde görmekteyiz. Özellikle son zamanlarda yaşanan İzmir ve Elazığ depremlerinden sonra Çevre ve Şehircilik Bakanlığı çeşitli önlemler almak için çalışmalar başlattı. Bu çalışmalardan biri de Bina Kimlik Sistemi’dir. Bu yazıda sizlere BKS yani Bina Kimlik Sistemi hakkında tüm detayları inceleyeceğiz.

Bina Kimlik Sistemi Nedir?

Yeni yeni aşina olduğumuz ve ilerleyen günlerde daha çok karşımıza çıkacak olan bu sistemin ne gibi faydaları olduğundan bahsedeceğiz. Öncelikle sizlere Bina Kimlik Sistemi nedir onu açıklayalım. Bina kimlik sistemlerin amacı her binanın bir kimliği olacak ve bu kimlikte binanın durumu, yaşı, iskân tarihi, sığınağın durumu, kullanılan betonun türü, her alanda kullanılan malzemeler veya kat planları gibi her yapıların fiziksel koşulları en ince ayrıntısına kadar sisteme tanımlanmış olacak. Ayrıca yapıların son görselleri de kimlik sisteminde yer alacak. Bu sayede yapıların kontrolü ve mevcut durumdan farklı gerçekleştirilecek herhangi bir işlemin tespit edilmesi daha kolay hale gelecek. Binadan kaçak katların olup olmadığı, kesik kolon durumları veya perde duvarlara verilen zararlar olup olmadığı gibi hayati önem taşıyan her şey kontrol edilebilecek. Her bina için 5 yılda bir denetlemeye tabi tutularak kimlikleri ile birlikte kontrol edilecek. İnşaat sektörü için de bu bilgilere ulaşmak için bir bilgi havuzu oluşturulacak.

Bina Kimlik Sistemi Nasıl Uygulanacak?

Her kiracı veya ev sahibi bu bilgilere kolaylıkla ulaşabilecek. Peki bu durum nasıl sağlanacak diye düşünüyorsanız yapıların kimlik sisteminde yer alan bilgiler vatandaşların kolay erişilebilsin diye bina içlerine ve girişlerine QR kodlu ve RFID çipli levhalar yer alacak. Levhalar için ASELSAN ile ortak çalışmalar yürütülmektedir. Bu levhalar bir pusula niteliğinde olacaktır. Levhalar 60-80 mm uzaklıktan okunabilecek özelliklerde olup herhangi bir acil durumda veya afetlerde panik halinde olan vatandaştan bilgi almak yerine çipli levhalar okutularak bilgilere erişim kolay hale gelecek. Bu sayede acil durumlarda her bir saniyenin ne kadar önemli olduğunu varsayarsak çok önemli bir hizmet olarak karşımıza çıkacaktır.

Türkiye’nin 81 ilinde eş zamanlı olarak başlatılan uygulama şu günlerde işleme koyulmuş durumdadır. QR kodlarının okutulması ile vatandaşlar her türlü bilgiye cep telefonlarından ulaşabilecek. Bu hem yeni ev alacak kişilere hem de evim güvenli mi korkusu yaşayan kişilere rehber niteliğinde bir hizmet sağlayacaktır.

Bina Kimlik Sisteminin Faydaları Nelerdir?

Bu kimlik sistemin yapılar hakkında her türlü bilgiyi içereceğinden bahsettik. Bu sayede birçok kolaylık sağlanacak. Depreme dayanıklı olup olmadığı kolayca tespit edilecek olması mal ve can kayıplarının önüne geçilmesinde büyük yardımcı olacaktır. Binaların bu şekilde tespit ediliyor olması tahliyelerin anında gerçekleşmesine ve sorumlu olan kişiler için savcılığa suç duyurusunda bulunulması kaçınılmaz hale gelecektir. Bu sistemin varlığı müteahhitlerin yapmış olduğu kanunsuz işlerin önüne geçecektir. Bu etkili ve güzel sistem binaların yaş gruplarına göre öncelik verilecek. Umuyoruz ki kısa bir sürede her şey tamamlanır ve gerekli önlemler hızlı bir şekilde alınır.

Ne Zaman Yürürlüğe Girdi

2021 yılının 2. çeyreğinden itibaren, yapıların çipli levha halinde kimlik belgelerin verilmesi ve yapıların üzerinde montajların yapılmasına ilişkin projeler için Çevre ve Şehircilik Bakanı ile Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı arasında 08.03.2021 tarihlerinde imzalanan protokol antlaşması ile yürürlüğe girmiştir. Sistem Nisan ayında yürürlüğe girdi. Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum açıklamasında, “Bina kimlik belgelerin 2021′ yılının nisan ayı itibarı ile uygulamaya geçti ve bu yıl yaklaşık 100 bin binanın bu kapsamda sisteme geçirilmesini hedefliyoruz” dedi.

Bina Kimlik Belgesi Nedir?

Yapılacak olan her yapıya RFID çipli elektronik etiketler ve QR kodu verilecek. Bina kimlik belgesi levha üzerine monte edilecek. Bu sayede yapıların hangi malzemelerin kullanıldığı ve zemin bilgilerine kadar birçok bilgiye ulaşılmış olacaksınız. Bina kimlik kartları acil durumlarda hızla bilgi ulaşılmasında kolaylık sağlayacaktır. Bina kimlik kartı içeriğinde binaların fotoğrafları ve 3 boyutlu olarak görselleri yer alacak. Bu sayede 5 yılda bir yapılan denetlemelerde binalarda kaçak kat çıkma, sığınağı kullanma ve kolon kesme gibi hususlar karşılaştırılabilecek. Bu belge sayesinde ev kiralamak isteyenler bina kimlik kartı sayesinde yaşayacakları evin tüm bilgilerine ulaşmış olacaklar.

Hangi Binalar Bina Kimlik Belgesi Almalıdır?

Bina Kimlik Sistem (BKS), son 5 yıl boyunca ülkemizdeki bina istatistiklerini göz önüne bulunarak 2021 yılı sonuna kadar yaklaşık 100.000 binanın Bina Kimlik Belgesi ile kayıt olması bekleniyor. Etaplar halinde tüm yapılar sisteme kayıt olması bekleniyor.

Bina Kimliği Nereden Nasıl Alınır?

Projenin genişlemesi ile birlikte Bina Kimlik Sistemi uygulaması Yapı Denetim Sistemi, Yapı Müteahhitleri Bilgi Sistemi, Elektronik Beton İzleme Sistemi, Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri, Mekânsal Adrese Dayalı Kayıt Sistemi ve E-devlet gibi uygulamalar ile entegre bir şeklide hizmet verecek.

Bina Kimlik Sorgulaması Nasıl Yapılır?

Bine kimlik kartı uygulaması Nisan ayında 81 ilde eş zamanlı olarak başlatıldı. Başvuru ve sorgulama işlemleri ile ilgili henüz detaylar paylaşılmadı.

Bu içeriği faydalı bulduysanız, sosyal medya hesaplarınızda paylaşarak daha fazla kişinin faydalanmasına yardımcı olabilirsiniz. Ayrıca eklemek veya düzeltmek istediklerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Böylece fayda değeri daha yüksek bir içerik oluşmasına siz de katkı sağlayabilirsiniz.

Yorum Yap

Yorum Yap