1. Ana Sayfa
  2. İnşaat Mühendisliği
  3. Teknik Ofis Mühendisi Nedir, Ne İş Yapar?

Teknik Ofis Mühendisi Nedir, Ne İş Yapar?

featured


Teknik ofisler… Onlara kağıt kürekçi derler, ofiste onların klima altında sürekli cappuccinolarını yudumlayıp internette haber okuduklarını düşünürler :) İnşaat sürecinde, hem sahanın tozunu yutmuş, hem de ofisde gözlerini bozmuş birisi olarak, teknik ofis çalışanları kağıt kürek işler ve klima altında keyif yapmaktan başka ne işler yapıyor, onlardan bahsedeceğim :)

İnşaatçılık diye bir oyun olsa, teknik ofis bu oyunun masa başında kazanıldığı yerdir. Çünkü teknik ofis, bu oyunun taktik tahtasıdır. Sahadaki oyuncularınız istediği kadar harikalar yaratacak potansiyelde olsunlar, masa başındaki taktikleriniz iyi değilse, o oyunu kaybedersiniz.

İnşaat bir beden olsa, şantiye onun kalbiyse, teknik ofis beynidir. İkisi de hayatidir. “Amma da abarttın ha!” diyorsanız, demeyin :)

Peki nedir teknik ofisi bu kadar önemli kılan, Ne iş yapıyor teknik ofis çalışanları?

Teknik Ofis Ne İş Yapar ?

Proje yönetiminde görev tanımları

En özet tanımıyla, teknik ofisin görevi proje ve inşaat yönetimidir. Bunları yazarken “İş sahada yönetilir, teknik ofis uzaktan masa başında neyi yönetiyor allah aşkına” diye hala içinden soru geçirenleri de duyuyorum :) Ben de sahada çalıştım ve zaman zaman uzak olduğum teknik ofis departmanlarına karşı benzer duyguları – bu kadar abartı olmasa da – besledim. Çünkü yeni mezunlar şantiye ve proje ofislerinde ( proje ofisine yazının en sonunda değineceğim) yapılan işlere az çok okul hayatında aşina oluyorlar fakat teknik ofis ne iş yapar ?” konusu biraz daha geç öğreniliyor.

Firmanın ölçeğine, firmanın paydaşlar arasındaki yerine, projenin karakteristiğine göre teknik ofis yapısı değişebilir. Kapsamı artar, departmanlara bölünür vs. fakat yapılan iş , sahada yürütülen uygulamaların, dışarıdan başlatılması, planlanması, yürütülmesi , izlenmesi ve de kapatılmasıdır . Bu 5 kelime çok kritik olup, teknik ofisin neden önem arz ettiğini, ve “olay sahada gerisi boş” düşüncesini neden yanlış kıldığını anlatmaktadır. Aşağıda bu işlerin detayına gireceğim. Fakat pek çok arkadaş, kulaktan dolma bilgiler ile, teknik ofisi mühendislikten uzak angarya işler ortamı olarak öğrendiği için, bu konunu altını bu kadar çizme gereksinimi duydum.

Teknik Ofis Bünyesindeki Departmanlar ve Yapılan İşler

Başlatma, Planlama, yürütme, izleme ve kapatma demiştik.  Proje Yönetim Süreçleri başlıklı yazımda, inşaat projesindeki bu  süreçlerden detaylı olarak bahsetmiştim. Şantiye uygulaması, yürütme sürecinin bir parçası olup, teknik ofis ile koordineli ilerler. Yine proje yönetiminin diğer tüm süreçlerinde, teknik ofis aktif rol oynar.  Uygulama bilginiz ve saha organizasyonunuz harika olsa dahi,  teknik ofis donanımı olmadan Proje Yöneticisi olamazsınız. Çünkü dediğim gibi, yürütme sadece uygulamadan ibaret değildir; ve de proje yönetimi süreçleri, sadece yürütmeden ibaret değildir.

Konumuza geri dönelim. Teknik ofis bünyesinde bulunan tüm departmanları ve proje yönetim süreçlerine göre yaptığı işler gösteren bir tablo oluşturmanın, teknik ofisi anlatmak için en pratik ve açıklayıcı yol olacağını düşünerek, aşağıdaki tabloyu hazırladım. Öncesinde kısaca proje yönetim departmanlarına göz atıp sonra detaylı tablomuzu inceleyelim :

Teknik Ofise Bağlı Departmanlar

  • Teklif
  • Satınalma
  • Planlama
  • Maliyet Kontrol
  • Hakediş
  • Sözleşme
  • Teknik Ofis

Teknik ofisin, firma ve projeye göre farklı ölçeklerde olabileceğini yazmıştım. Bununla ilgili notları da yine tabloda en alt satırda görebilirsiniz.

Küçük firmalarda, teknik ofis başlığı altında tek bir departman bulunur ve genelde iş hacmine göre  1 ile 5 arasında çalışan olur. Bu firmalardaki teknik ofis, sürekli saha ziyareti halinde olur, saha ile ofis arasında mekik dokur. Çünkü bu ölçekteki firmalar, şantiye teknik ofis yapılanmasına gitmezler.

Orta ölçekli firmalarda, teknik ofis departmanında 5-10 arasında çalışan bulunur.  Duruma göre yukarıdaki departmanlardan bir kaçına bölünmüş olabilir. Genelde şantiyelerinde teknik ofis personeli bulunur ve saha ile merkez teknik ofis koordineli çalışırlar.

Büyük ölçekli firmalarda ise,  merkez ofis çok daha büyüktür ve  genellikle yukarıda yazılan tüm alt departmanlar bulunur. Ayrıca projeler daha büyük ölçekli olduğundan salt merkezden  yönetilmesi imkansızdır, şantiyelerinde yine alt departmanlara sahip teknik ofis departmanı vardır.  İşlerin çoğunluğu şantiye teknik ofisinde yürütülür, merkez teknik ofis projeler arası koordinasyonunu sağlar, kontrol ve izleme sürecinde aktif rol alır, gerekli durumlarda şantiye teknik ofislerine destek çıkar.

Teknik Ofis İle Proje Ofisinin Farkı

Hep soruyorlar, siz proje mi çiziyorsunuz :) Hayır arkadaşlar, statik ve mimari dizayn işini proje ofisleri yapar. Teknik ofis, yukarıda bahsettiğim işleri yapar :)

Neden Teknik Ofis Olmalıyım ?

Bu konuyu da uzun uzun tartışabiliriz. Herkesin görüşü farklı olabilir, tabi tercihlerin sonuçlarını etkileyecek onlarca hatta yüzlerce kriter de olabilir. O nedenle kesin konuşmak yerine “bence” diyeceğim.

Bence, teknik ofis önü en açık departmandır. En basit olarak size şöyle bir soru sorayım :

Şirketinizde yetiştirdğiniz 3 üst düzey personeliniz var.

  1. Birisi sahada yetişme, uygulamaya çok hakim şantiye şefiniz,
  2. Diğeri proje departmanınızdan yetişme, statiği ve mimari dizaynı çok iyi olan proje tasarım müdürünüz
  3. Son olarak da teknik ofisten yetişme, planlama, maliyet kontrol süreçlerini çok iyi yöneten teknik ofis müdürüdünüz

Hangisini üst düzey yönetici yaparsınız? Kaba ve ince işleri çok iyi bileni mi? Tasarım harikaları yaratanı mı ? Para ve zamanınızı en iyi kullanacak olanı mı? İşveren olarak düşünürseniz, demek istediğimi anlayacaksınız. Hepsi önemlidir, hiç bir departman diğerine göre daha önemli değildir, birisi olmadan diğerleri de olmaz. Fakat iş üst düzey yönetime gelince, para ve zaman yönetimi ve bu konuda ki beceriler daha ağır basacaktır. Çünkü bu pozisyonlarda artık uygulayıcı değil yönetici pozisyonundasınızdır.

Bir mühendis imkanı var ise tüm süreçlerden geçmeli, hepsini biraz tecrübe etmelidir. Elbette kişisel beklentiler farklıdır, fakat agresif bir kariyer hedefiniz var ise, şantiyenin tozunu yuttuktan sonra işin proje yönetimi sürecinde mutlaka pişmelisiniz, yani teknik ofiste.

Teknik Ofisin Bilmesi Gereken Programlar

Üniversiteden mezun olurken, Autocad, Microsoft Office programları ( Excel, word, powerpoint, ms project), genel olarak windows işletim sistemi, diğer dökümantasyon programları ( adobe pro gibi) ve Primavera’yı çok iyi seviyede,  sketchup, xsteel vb. tasarım programlarını açıp bir projeyi inceleyecek, gerekli verileri alacak kadar başlangıç seviyesinde, bunun dışında hem iş hem sosyal hayatınızda işinizi kolaylaştıracak photoshop gibi programları da basit seviyede öğrenmenzide fayda var. Teknik ofisde Excel çok önemlidir. Bakın excel bir değnek olur, sizi sihirbaz yapar. O kadar net yazıyorum! Bu nedenle çok çok iyi seviyede bilin. Göreceksiniz ki diğerlerinin 2 saatte yaptığı işi yarım saatte yapıyorsunuz.

Hepsi tamam da, photoshop ne alaka diyor ordan bazıları :) Tamam öğrenmeseniz de olur, kimse sizden bunu beklemez zaten. Fakat bilmeniz hem mesleki hem sosyal olarak bir bileziktir. Hayatınız bilgisayar başında geçecek. Becerilerinizi ne kadar artırırsanız o kadar iyi. İhale dosyası hazırlarken, photoshop bilginizle olaya biraz görsel şölen katabilirsiniz mesela…

Şu yazımı da okuyunuz  : İnşaat Mühendisinin Bilmesi Gereken Programlar

 

Teknik Ofis Mühendisi iş İlanları

kariyer.net vb. sitelerde, yukarda saydığım pozisyonları işaretleryerek kaydedip o ilanları takip etmenizde fayda var.

Teknik Ofis Maaşları

Bkz : Mimar Mühendis Maaşları

 

 

Bu içeriği faydalı bulduysanız, sosyal medya hesaplarınızda paylaşarak daha fazla kişinin faydalanmasına yardımcı olabilirsiniz. Ayrıca eklemek veya düzeltmek istediklerinizi yorum olarak paylaşabilirsiniz. Böylece fayda değeri daha yüksek bir içerik oluşmasına siz de katkı sağlayabilirsiniz.

Yorum Yap

Yorum Yap